Van de voorzitter.
De Jaarlijkse Algemene Leden Vergadering (ALV) was op d.d. 19 mei in De Meerpaal. Op deze ALV is de mededeling gedaan dat de Bewonersraad (BBZ), bezig was met nieuwe Statuten in overleg met een Notaris en onze vaste Juridisch Adviseur van de Woonbond.
Het doel voor het opstellen van nieuwe Statuten zijn onder andere, het vereenvoudigen van de werkwijze voor de BBZ.
Op deze manier verwachten wij meer huurders te kunnen enthousiasmeren om zich aan te melden als lid van de BBZ.
De huidige leden van het bestuur van de BBZ heeft op de ALV van d.d. 19 mei, aangekondigd dat zij in 2026 willen stoppen. Zij hebben er dan ruim drie zittingstermijnen opzitten en willen het stokje dan doorgeven.
De concept Statuten zijn opgesteld en de leden/huurders van ZVH, kunnen hier hun goedkeuring aan geven. Op 3 november heeft de BBZ hiervoor een (extra) ALV uitgeschreven. De concept Statuten staan in de week van 27 oktober ter inzage op onze website www.bewonersraadzvh.nl.
In deze nieuwsbrief kunt u de uitnodiging met daarin de locatie en overige informatie lezen.
Met vriendelijke groet,
namens de adviesraad en het bestuur,
Esengül Toprak – Deniz,
Voorzitter BBZ.
Uitnodiging aan de huurders van Woningcorporatie ZVH.
Op maandag 3 november organiseert de Bewonersraad van ZVH een extra (eerste) algemene ledenvergadering in de BBZ-locatie,
Woonzorg Centra De Meerpaal
Recreatiezaal
Tjotterlaan 360a
1503 LL in Zaandam
De aanvang is 19.30 uur en de zaal is open om 19.00 uur.
De agenda voor deze avond is als volgt:
1. Opening
2. Concept Nieuwe Statuten BBZ, ter goedkeuring van de leden, huurders ZVH. Doornemen en vaststellen pagina voor pagina. De nieuwe concept statuten staan vanaf maandag 27 oktober ter inzage op de website www.bewonersraadzvh.nl
Pauze
3. Rondvraag
4. Sluiting
Graag tot ziens op maandag 3 november in De Meerpaal (zij-ingang Tjotterlaan).
Voor meer informatie kunt u onze website bezoeken.
Deze uitnodiging wordt in de weken van 20 en 27 oktober gepubliceerd in het Stadsblad. In de Nieuwsbrief van ZVH. De Lezers van de BBZ Nieuwsbrief krijgen deze per mail toegestuurd. De Bewonerscommissies krijgen deze via ZVH toegestuurd.
Adviesaanvragen
1. Huuraanpassing 2025:
De BBZ heeft op d.d. 21 januari de adviesaanvraag ontvangen. Maar door het toenmalig kabinet werd besloten om de huren te bevriezen. Dit leidde tot een pauze, omdat er veel onduidelijkheden waren voor corporaties en huurdersvertegenwoordiging. ZVH heeft de huurders hierover schriftelijk geïnformeerd. Uiteindelijk viel het kabinet en werd de huurbevriezing teruggedraaid, waarna de BBZ
zijn advies heeft uitgebracht. Alle stukken met betrekking tot de huuraanpassing kunt vinden op onze website www.bewonersraadzvh.nl.
2. Beleid Zelf Aangebrachte Voorzieningen (ZAV) ZVH:
De BBZ heeft op d.d. 1 april deze adviesaanvraag en de bijbehorende voorwaarden ontvangen van ZVH, met het verzoek om uiterlijk 13 mei advies uit te brengen. De BBZ heeft alle stukken doorgenomen met ondersteuning de van onze juridisch adviseur van de
Woonbond. De voorwaarden bleken onduidelijk en slecht leesbaar. De BBZ heeft daarop actie ondernomen en ZVH gevraagd de voorwaarden te herschrijven zodat deze beter leesbaar zijn voor de huurders. Daaropvolgend heeft ZVH de “voorwaarden” herschreven en op d.d. 12 augustus een nieuwe adviesaanvraag gestuurd, met het verzoek om uiterlijk 13 oktober advies uit te brengen. Ook deze tweede adviesaanvraag leidde bij de BBZ tot vragen en tijdens het overleg met ZVH op 24 september jl. is afgesproken, dat de adviestermijn verlengd wordt.
3. Aanpassing Servicekosten:
De BBZ heeft deze adviesaanvraag op d.d. 7 augustus ontvangen van ZVH, met het verzoek uiterlijk 13 oktober advies uit te brengen. Ook deze adviesaanvraag leidde tot vragen en opmerkingen, welke ook tijdens het overleg met ZVH op 24 september jl. besproken zijn. Ook voor deze adviesaanvraag is in goed overleg afgesproken dat de adviestermijn verlengd wordt. De BBZ wil voor het einde van dit jaar beide adviesaanvragen afronden. (De door BBZ uitgebrachte adviezen en/of instemmingen en de reactie van ZVH hierop, kunt u lezen op onze website www.bewonersraadzvh.nl)
Oproep: gevraagd leden voor de Bewonersraad (BBZ)
Wilt u ook als huurder meedenken en de belangen behartigen voor alle huurders van ZVH? Neem dan contact met ons op per mail info@bewonersraadzvh.nl. Wij nodigen u dan uit voor een gesprek. Hierin geven wij uitleg over de werkzaamheden, de tijdsinvestering etc. Ook bent u dan in de gelegenheid om uw vragen te stellen. Wij willen graag de BBZ uitbreiden met nieuwe leden. De BBZ is een enthousiaste club vrijwilligers, die zich inzetten voor de huurders van ZVH. Ter informatie: alle huurders zijn ook automatisch leden!
Fixbrigade/Energiefixers
Bent u al bekend met de Fixbrigade?
De Fixbrigade is op initiatief van de Gemeente Zaanstad en de Woningcorporaties Parteon, Rochdale en ZVH in het leven geroepen.
Als huurder van ZVH kunt u hiervan zonder kosten gebruik maken.
Wat kan de Fixbrigade bijvoorbeeld voor u doen:
• Tochtstrippen aanbrengen, of indien nodig vervangen
• Radiatorfolie aanbrengen
• Oude lampen vervangen voor ledlampen
• Het dichten van kieren
Deze maatregelen kunnen u een energiebesparing van (van gemiddeld 15%) opleveren. Bovendien wordt uw woning een stuk comfortabeler. Voor huurders van ZVH zijn zowel de materialen als de uitvoering gratis. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Werkom.
Hoe komt u in contact met de Fixbrigade:
1. Zoek op Google Fixbrigade Zaanstad (smartphone/PC)
2. Kies ZVH Energiefixers
3. Aanmelden: klik op “dit formulier”
4. Invullen
5. Vervolgens neemt de Fixbrigade contact met u op, voor een startgesprek.
Uit eigen ervaring kan ik u zeggen dat het zeker de moeite loont. Nadat de Fixbrigade aan het werk is geweest, is mijn woning een stuk comfortabeler geworden.
Algemeen
• Nieuw adres BBZ
Bewonersraad ZVH
De Meerpaal
Tjotterlaan 360a
1503 LL Zaandam
U kunt uw mailberichten sturen naar info@bewonersraadzvh.nl
Postadres:
Bewonersraad ZVH
Grote Tocht 100
1507 CE Zaandam
• Huurders die contact willen opnemen met de Bewonersraad adviseren wij om dit niet telefonisch te doen. Er is namelijk niet dagelijks iemand van het bestuur aanwezig. Wij
adviseren u om dit per email te doen, wij zullen uw bericht dan zo spoedig mogelijk beantwoorden (info@bewonersraadzvh.nl).
• BBZ heeft de maanden juli en augustus zomerreces. De post en e-mails worden door BBZ regelmatig gelezen en beantwoord.
• Bij algemene individuele klachten adviseren wij u om contact op te nemen met uw Bewonerscommissie. Als er in uw wijk of complex geen Bewonerscommissie actief is, dan
dient u rechtstreeks contact op te nemen met ZVH. Zie ook “Proces melding onderhoudsgebreken bij ZVH”. www.bewonersraad-zvh.nl
• Bij eventuele problemen met uw buren etc., dient u contact op te nemen met “Beter Buren”. Zij kunnen mogelijk bemiddelen in deze.
• De door BBZ uitgebrachte adviezen en/of instemmingen en de reactie van ZVH hierop, kunt u lezen op onze website www.bewonersraadzvh.nl.